top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverhetboekhoekje

11 meest geanticipeerde boeken voor eerste kwart van 2019

Bijgewerkt op: 25 jan. 2019




Dit zijn de 11 boeken waar ik momenteel het meest naar uitkijk die uitkomen het komende in het eerste kwart van het jaar.

Ik kon het maar niet beperken tot 10.

Er zullen hoogstwaarschijnlijk nog andere boeken uitkomen waar ik op dit moment nog niks van weet waardoor de lijst verandert en groeit, maar dit is de lijst voor nu.


De lijst is in chronologische volgorde



1: The Wicked King

-The Folk of the Air #2

Holly Black

08/01/2019

Dit jaar las ik het eerste deel van de reeks en was aangenaamd verrast. Ik heb het zeer vlot kunnen lezen en er van genoten.

Het kwam wat traag op gang vond ik persoonlijk, maar de tweede helf en vooral het einde vond ik heel erg sterk.


In deze reeks volgen we drie zussen, met als focus Jude. De drie zussen werden als kleine kinderen ontvoerd door een fey nadat hij hun ouders voor hun ogen vermoord had.

We volgen Jude die niks liever wilt dan een eigen plaats hebben in de wereld en hoe ze die uiteindelijk wordt aangeboden, al is het niet op de manier die ze had verwacht. Zal het haar lukken om toch haar plaats te bemachtigen?

In het eerste boek kwam er in het tweede deel lichtjes politiek in voor en ik hoop alleen maar dat iets is waar we meer van zullen te zien krijgen in het tweede boek.

Boek een eindigde op nogal een clifhanger en ik ben heel benieuwd wat er verder nog gaat gebeuren met deze karakters.



2: The Girl King

-The Girl King #1

Mimi Yu

08/01/2019

Dit is waar het boek voor zover ik begrijp over gaat...


Twee zussen, dochters van de Keizer kennen hun plaats. Lu weet dat ze bestemd is om de eerste Keizerin van het Keizerijk wordt. Haar zus Min is bestemd voor een leven in de schaduwen. Maar daar brent hun vader verandering in wanneer hij hun neef Set benoemt tot zijn opvolger.

Vastberaden haar geboorterecht terug te winnen vlucht Lu weg. Ze start een zoektocht naar bondgenoten en een leger.

Terwijl achterblijft met een geheime kracht die ontwaakt. Een verboden, dodelijke magie die Sets heerschappij zou kunnen verzegelen, of Min de kracht kan geven de troon voor zichzelf op te offeren.

Het klinkt als een boek voel met politieke intriges en magie. Iets waar ik van hou. Plus ik ben de laatste tijd zeer gefacineerd door verhalen met een Aziatische ondertoon. Ik zal zeker uitkijken voor dit boek.



3: Ship of Smoke and Steel

-The Wells of Sorcery #1

Django Wexler

22/01/2019

Dit boek wordt verkocht als zijnde perfect voor fans van Leigh Bardugo en The Legend of Korra, dus ik ben geïntereseerd.


We volgen de 18-jarige Isoka, een schuldinlosser met magische krachten. In plaats van deze krachten aan te geven en ter beschikking te stellen tot "His Empirial Majesty". Wanneer men erachter komt dat ze deze krachten heeft wordt ze op een onmogelijke missie gestuurd: steel Soliton, een legendarisch spook schip, een schip waar niemand ooit van terug keert.

Het leven van haar zus hangt af van haar slagen in deze missie.


Ik lees graag boeken van mensen die volwassen zijn. Ik heb redelijk hoge verwachtingen voor deze. Het heeft een aantal elementen die mij heel interessant lijken als ze goeg worden uitgewerkt.



4: The Wolf in the Whale

Jordanna Max Brodsky

29/01.2019

Eerlijk gezeg zijn er maar een paar zinnen nodig voor mij om uit te kijken naar dit boek, dus deze zal ik heel kort houden.


Een heroïsche reis van een Inuit shamaan en Viking krijger in een episch verhaal an overleving, liefde en strijdende goden op het bevroren poolgebied van 1000 n.Chr.


Voor mij is dit eerlijk gezegd genoeg. Ik ben geïnteresseerd in de Inuit cultuur, shamanisme en Vikingen. Dus opnieuw een heleboel elementen die ik heel erg interessant vind, en ik hoop dat dit goed uitgewerkt is.

Wat ik ook een bonus vind is dat dit geen reeks is. En af en toe heb ik wel eens zin op in een boek dat op zichzelf staat.

Of ik denk toch dat het geen reeks is...



5: Black Leopard, Red Wolf

-The Dark Star Triologie

James Marlon

05/02/2019


Dit boek wordt verkocht als een Afrikaanse Game of Thrones, wat alles is wat ik wil in een boek. Dit is daarom mijn meest geanticipeerde boek van het jaar en ik heb heel erg hoge verwachtingen er voor.


Ik ben heel blij dat het een triologie wordt en hoop dus ook dat het net iets beknopter zal zijn dan Game of Thrones, maar het zelfde niveau aan wereldbouw en politieke intriges.

Ik heb het al aan bevolen aan mijn bibliotheek en hoop het te kunnen lezen zodra het uitkomt.












6: The Priory of the Orange Tree

Samantha Shannon

26/02/2019

Oké, laat ik beginnen met te zeggen hoe mooi ik deze kaft vind. Het is gewoon prachtig!

De kleuren van de achtergrond die in de kleuren van de draak mooi accentueren -dankzij complementaire kleuren- en de draak zelf. De illustratie stijl is geweldig. Ik vind het prachtig.


Van wat ik gehoord heb over dit boek is het een monster van een boek, met een totaal aantal pagina's rond de 1000.

Het zou gaan over een Koninginrijk. Dus het zou een epische fantasie roman moeten zijn met feminisme en draken. Dat is eerlijk gezegd alles wat ik wil in een boek.


Ik hoop dat ik er aan toe kom, maar met zo veel pagina's is dat niet altijd zo vanzelfsprekend. Maar het verdient zeker een plaats op deze lijst.



7: Crown of Feathers

- Crown of Featers #1

Nicky Pau Preto

12/02/2019

Dit is wat ik haal uit de beschrijving van Goodreads.


In een wereld die geregeerd wordt door krijger koninginen werd een Keizerijk gemaakt op de schouders van Feniks Ruiter -legendarische helden die door de lucht zweven op vleugels van vuur- tot een oorlog tussen zussen het aan stukken scheurde.

We gaan zestien jaar verder in de tijd tot we de oorlogswees Veronyka tegenkomen, die niks liever wil dan zich aansluiten bij de Ruiters.

Na dat ze veraden wordt door haar zus, trekt ze er op haar eentje op uit op ze zoek naar de Ruiters. Ze doet alles om zich te kunnen aansluiten, zelf zich voordoen als een jongen.


Ik heb nog nooit echt een verhaal gelezen met feniksen. En al helemaal niet een waar we op de rug van een fenix rijden, dus ik ben heel erg benieuwd naar dit verhaal. En ik ben ook zeer benieuwd naar de wereld en het conflict tussen de twee zussen die de hele oorlog veroorzaakte.



Kihrin is een bastaard wees die opgroeid met verhalen en legenden over verloren prinsen.

Hij wordt tegen zijn zin geclaimed als de de zoon van een prins, maar het is niet zoals de verhalen vertelde. Hij is in principe een gevangen van zijn nieuwe familie.

En dat is niet het enige waar de verhalen over hebben gelogen; draken, demonen, goden, voorspellingen, ware liefde, en hoe de held altijd wint.

Maar misschien is Kirhin niet bestemd om de held te zijn...

Maar eerder om het koningkrijk te vernietigen.


Dit klint als een verhaal dat vol zit met politieke intriges en het lijkt me heel erg interessant.

Ik besef dat ik vaak zeg dat het me een interessant verhaal lijkt, maar als ik dat niet vond zou het niet op deze lijst staan.



8: Children of Vertue and Vengeance

- Legacy of Orïsha #2

Tomi Adeyemi

05/03/2019

Ditt is het tweede deel van de reeks dus ik ga vertellen waar het eerste deel over gaat.


Zélie Adebola herinnert zich nog een tijd wanneer het land bruiste van de magie. Burners staken vlammen aan, Tiders maakte golven, en Zélies moeder, een Reaper, riep zielen op.

Maar alles veranderde de avond Magie verdween.

Op bevel van de vrede koning werd iedere Maji vermoord. Zélie bleef achter zonder moeder en haar mensen zonder hoop.

Nu vele jaren later krijgt ze de kans om magie terug te brengen en vertrekt ze samen met haar broer en een weggelopen prinses op een missie om de magie terug te brengen. Maar ze worden opgejaagd door de prins.

Ik heb zeer zeker genoten van het eerste boek en ik denk niet dat mijn uitleg zo goed is. Maar het is een fantasie boek geïnspireerd op Afrikaanse mytologie en cultuur. Het is gewoon heel erg goed. Ik ben er door gevlogen en kijk echt uit naar het volgende boek. Dit ga ik zeker proberen lezen in 2019.



9: Shades of Magic vol 1: The Steel Prince

- Shades of Magic Universe #1

V.E. Schwab

06/03/2019

Dit is een graphic novel of een strip boek, waarin we Maxim Maresh volgen voor hij koning is en nog bekend staat als The Steel Prince.


Ik weet niet goed waar het verhaal precies over gaat, maar ik weet dat dit een kans is om nog eens in deze geliefde wereld te duiken met geliefde karakters, en dat is genoeg voor mij.


Maxim Maresh is niet persé mijn favoriete karakter uit de reeks, maar hij is wel een goed uitgewerkt karakter en ik ben benieuwd naar zijn achtergrond verhaal. In het derde boek leren we hem wat beter kennen en ik zit nog maar aan de helft, maar ik vind hem steeds een beter en beter karakter.

Ik vraag me af of we een andere Antari gaan tegenkomen? De Antari voor Kell. Er moet toch een geweest zijn, niet?



10: The Bird King

G. Willow Wilson

12/03/2019

In dit boek volgen we Fatima een concubine voor het koningklijk hof van Granada en haar beste vriend Hassan de koningklijke kartograaf.


Hassan heeft een geheim... hij kan kaarten tekenen van plaatsen waar hij nog nooit is geweest en de realitiet aanpassen.

Maar dan komt iemand achter hett geheim en moeten ze vluchten.

Zal het ze lukken hun nieuwe vreiheid te behouden?



Dit lijkt me een leuk boek om te lezen omdat het ook deels gaat over een andere cultuur, eentje waar ik nog bijna niks van weet. Ik ben benieuwd.





11: A Memory Called Empire

- Teixcalaan #1

Arkady Martine

??/03/2019

Dit is een science-fiction. Een waarvan ik gehoord heb geïnspireert te zijn door het Byzantijnse Rijk.


We volgen Mahit Dzmare, een ambassadeur van een mijn station, als ze toekomst in het centrum van het Teixcalaanse Rijk en erachter komt dat de vorige ambassadeur dood is. Niemand wil zeggen waarom en ze heeft reden om te denken dat het moord was, en dat zij de volgende is.

Ze moet zich navigeren in een totaal vreemde cultuur terwijl ze haar eigen leven en haar station probeert te redden van het steeds groeiende Teixcalaanse Rijk.

Dat alles terwijl ze een technologisch geheim moet bewaren dat de doem voor haar station zou kunnen zijn... Of hun enige hoop.

Dit klint als een scince-fiction vol politieke intrige en precies waar ik zin in heb.

Ik heb hoge verwachtingen voor deze. Hoge verwachtingen...



Dit zijn de elf boeken waar ik naar uit kijk. Ik hoop er een paar van gelezen te hebben tegen het eind van het jaar. We zullen zien hoe gaat.

Naarmate het jaar verder gaat zal ik mijn lijst updaten en aanvullen.



-E

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page